Sunday, June 18, 2006

وجدتها في سلة المهملات التي اتفق على تسميتها
Recycle Bin
لم أتذكرها.. حاولت.. لا أدري بمَ أحسست. أشعر أنها مني لكني نسيتها.. قرأتها وقلبتها يُمنة ويُسرة.. لم يبقَ لها في مخيلتي سوى لحظة ولادتها وفعل كتابتها بلا دوافع ولا معطيات ولا أب أنسبها إليه!! فوّضتُ أمري إلى الله واعترفت بها، فكونها ابنة غير شرعية لي لن يلغي أمومتي لها!!د


صـدع



د(.....)وأنا أعرف أنه أبكم
د(.....) وأنا أعرف أنه ذو عُسرة
د(.....) وأنا أعرف أن المشوار طويل
لم يهمـني

تواصل معي بعينه اللئيمة الباسمة
تواصلت معه بقلبي وروحي وساعاتي بالليل والنهار
شذبت طموحاتي المادية، وأخفضت سقف بيتي وصغرته، و"قيّفت" أحلامي على مقاسه، بل وأحببتها هكذا

انتظرت وأنا موقنة بأنه سيأتي يوم وينطق فيه
انتظرت
تغـيّر
صبرت
!!!

رأيته يتكلم مع الآخرين... لم آبه
رأيته يتكلم معهن... احتملت وقلت: لزوم الذوق ومافوق الواجب
رأيته يتحدث عنهن بنَهَم ويومئ ويغمز بنفس العينين اللتين شاغلني بهما...قلت: هذا طبعه؛ مشاكس، ودود، و{....}!د
رأيته ينفعل مع ضحكهن حتى أنه نطق الشهادتين وهو لا يكاد يتمالك نفسه خوفاً من أن يموت على تلك لحال!!قلت:ــــــــــــــــــــــ.د
لم أقـل

؟؟ ؟؟ ؟؟

رأيت تلك النظرة التي رأيتها من قبل

!..!..!..!

23 comments:

Geronimo said...

صحيح
قال على رأي المثل
يا مآمنة للرجال يا مآمنة للقرد ف السنغال

littilemo said...

ممتازه

أجدع واحد في الشارع said...

ههههههههههههههههههههه
انا مش بتحك على البوت البوست جميل جدا انا بتحك على كلم سمسمه والله

aiman said...

Snap out of this , please

Doaa Samir said...

جيرو

)): .... ((:
عندك حق

Littilemo

ميرسي ليك وأهلا بيك للمرة الأولى وإن شاء الله تتكرر
(:


ابن الشارع

من حقك تضحك وميرسي ليك


أستاذ أيمن

I'm trying hard w Allah!

Zeryab said...

آه والله يا جيرنيمو يا ختى
قال يا مآمن للنسوان يا بردان فى السودان
دعاء:
والله يعنى يا خته بيكى ما عدش فيه بنات كتير كده اليومين دول

hesterua said...

كل هذا الحب
متعرفيش الاقى واحدة بالمواصفات دى فين
بس ضيفى على مواصفات صاحبنا
كبشة عيوبى الكبيرة الكتيرة\
ونشوف بقى هتصمد ولا

جميل

karakib said...

الحب الحب
انتوك

Mamdouh Dorrah said...

روحك وطن
قلبك سماه
ضحكت عيونك فادعيت المعجزة
ضحكة عيونك بالحياة
ضحكة عيونك فكرتني بالإيمان
صليت أنا
و ف كل صلواتي دعاء

Doaa Samir said...

صاحب السعادة د.أحمد

ههههه.. ضحكتني والله.. إنما ليه كده بس!! طيب تصدق إن اللي مآمن للستات في السودان بيكون بردان بجد، ده حتى أنا كمان لسه عارفة وسيلة تبريد مفتكسة عندهم من واحدة صاحبتي.. بص، مش هندخل في جدال على نسبة الخيانة من الرجل أم من المرأة أكثر.. بس هنعتبر إن المثل اللي قيل مش قيل من فراغ ولو ماكانش حقيقي ماكانش عاش وتناقلته الأجيال
ماعلينا
اطمن..مفيش حد محظوظ وابن محاظيظ وتعثر بخته فيّ
((:
إنما قل لي: تقصد ايه بـ"كده" في"ما عدش فيه بنات كتير كده اليومين دول" هاه
إنت لسه ماردتش!!د



أحمد البوسعيدي

إنت فين من زماااان؟!د
لأ..متهيألك.. مش كل هذا حب.. هاتفق معاك إنك تقل لي المواصفات بتاعة "الواحدة دي" وكمان تقول لي الكبشة بتاعة العيوب.. بس يا نهار أبيض.. فوق كل اللي أنا قلته، فيه عيوب تانية
هنشوف هتستحمل ولاّاّاّاّاّاّ

كراكيب

يعني ايه أنتوك.. أصل أنا ثقافتي يوناني

cortex

أهلا بيك لأول مرة عندي وإن شاء الله تتكرر
ميرسي على النظم الجميل ده أوي.. مفاجئة حلوة لما تلاقي حد أول مرة يدخل وإنت ماتعرفوش وكاتب كلام جميل جداً ولو كان بمحض الصدفة
ميرسي ليك

Mamdouh Dorrah said...

لم أفهم ماذا تعنين بالصدفة هل هو الكلام الجميل أم دخولي عندك؟

أكاد أن اجزم أن الكلام ليس وليد الصدفة لكنه الانطباع الذي يدفع إلي الإبداع

Doaa Samir said...

cortex

أهلا بيك كمان مرة يا دُك، كنت أقصد بالصدفة إنك تكون كاتب حاجة قبل كده، أو يكون في بالك كلام جميل حاضر في لحظة القراءة فتكتبه كتعليق وبس. وكمان ممكن تكتبه لأي حد تاني تكون قرأت له مع حذف السطر الأخير، إلا إذا كان اسمه "دعاء" أخرى.. لكن أنا دلوقتي فهمت وفرحت أكتر لما عرفت إن انطباعك عني بعد قراءة ما كتبته هو اللي ألهمك لنظم الشعر الجميل ده
((:
كده هتخليني أخاف على نفسي لحسن تحس بالفخر ولا حاجة
!!

مش عارفة أشكرك ازاي

rony_al3geeb said...

طيب وليه مستحملة البهدلة دى كلها
قطعتى قلبى يا دودو

Zeryab said...

ايه يا دعاء .هيكون قصدى إيه ..بعاكسك طبعا
:))

Mamdouh Dorrah said...

لا ميرسي ده أنا اللي المفروض أشكرك

علي فكرة أنا محبط جدا

Abdou Basha said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Abdou Basha said...

فارق كبير بينك وبينه

Anonymous said...

دعاء
سؤال خارج النص
انت من بورسعيد أصلا

Doaa Samir said...

د. روني

عاش من شافك!! ومين قال لك إنها مستحملة؟ سلامة قلبك يا باشا.. إن شاء الله أعدائك وأعدائها
((:


د. أحمد (ايه حكاية الدال النهاردة!)د ،

((:


د.Cortex

سلامتك من الإحباط.. خير إن شاء الله


عبده باشا
أسعدني مرورك الأول على مدونتي.. بس إنت مش تعرفها ولا تعرفه
ولا ايييييه؟
(:


مجهول الهوية أو صاحب طاقية الإخفاء

لأ والله مش من بورسعيد

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

Here are some links that I believe will be interested

Anonymous said...

I like it! Good job. Go on.
»

Anonymous said...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»